راهکاری برای عبور تهران از بحران

نادر کریمی‌جونی- طی روزهای اخیر و پس از خروج ایالات متحده از برجام، بسیاری از کارشناسان رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور مصرانه فضای تاریک‌ و ناامیدکننده‌ای را در مورد آینده ایران ترسیم می‌کنند. در این باره آنها توضیح می‌دهند که دولت‌های اروپایی نمی‌توانند به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی متبوع خود مساله‌ای را تحمیل کنند و از این بابت، حتی اگر دولت‌ها هم بخواهند، شرکت‌ها از خواسته دولتی‌ها تبعیت نخواهند کرد. رسانه‌های فارسی‌زبان از این مقدمه نتیجه می‌گیرند که در آینده‌ای که تحریم‌های ایالات متحده برقرار شد، ایران به سرعت مراحل سقوط را طی خواهد کرد و در زمانی نه چندان طولانی، قحطی، فقر و نابودی ایران را فراخواهد گرفت.
رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور‌ همچنین توجه ویژه‌ای به راهبرد‌های منطقه‌ای ایران معطوف می‌دارند و می‌پرسند برای مصالحه با ایالات متحده، چرا ایران از مناطق تحت نفوذ خود در عراق، سوریه، لبنان و یمن خارج نمی‌شود و چرا مانند یک کشور خوب و سر به راه، قواعد بازی بین‌المللی را آن طور که واشنگتن و برخی متحدان غربی او می‌خواهند، رعایت نمی‌کند. گاهی این گفته به نظر می‌رسد که رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور بیشتر از کاخ سفید برای شروع تحریم‌ها و تحت فشار قرار گرفتن ایران عجله می‌کنند. گاهی این رسانه‌ها به میان حرف مدافعان ایران می‌روند و از ادامه صحبت‌هایی که به نفع جمهوری اسلامی ایران بیان می‌شود، جلوگیری می‌کنند. در مواردی هم اخباری که به نفع تهران است‌ مانند حمایت IMF از تک‌نرخی شدن ارز در ایران، از سوی این رسانه‌ها بازتاب نمی‌یابد یا به صورتی بسیار کمرنگ منعکس می‌شود. علاوه بر این رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور علاقه زیادی به جداسازی تهران از مسکو دارند. در بسیاری از مصاحبه‌ها و گزارش‌های منتشره، خبرنگاران، گزارشگران و کارشناسان این رسانه‌ها، بر این نکته پای می‌فشارند که روسیه در حال خیانت به ایران است یا دست‌کم در آینده‌ای نه چندان دور به کشورمان خیانت خواهد کرد.واقعیت آن است که حتی پس از اجرای تحریم‌های ایالات متحده، وضعیت اقتصادی ایران هیچ‌گاه به دوران پیش از برجام باز نخواهد گشت‌ چراکه پیش از برجام، مجموعه ایالات متحده و اروپا با استفاده از قطعنامه‌ها و اهرم شورای امنیت، تحریم‌های جهانی را علیه ایران وضع کرده بودند که تمامی طرف‌ها برای تکمیل دایره پوشش و سخت‌تر شدن شرایط ایران تلاش می‌کردند این در حالی است که در مورد تحریم‌های فعلی ایالات متحده، نه فقط اروپا موافق نیست که برای برطرف ساختن این تحریم‌ها نیز تلاش می‌کند.روشن است که اروپا در مورد دور شدن از آمریکا نگرانی‌های مهمی دارد. به ویژه آن این فاصله گرفتن از نگاه اروپایی‌ها حتما به سود روسیه خواهد بود. از این بابت رفتار اتحادیه اروپا در کلان و نیز تمهیدات کشورهای اروپایی، حتما به سمت منازعه دو سوی آتلانتیک نخواهد رفت. اما اروپایی‌ها از تصمیم‌های ترامپ ناراضی و خشمگین هستند و می‌خواهند این نارضایتی را نشان دهند.این دقیقا به آن معنی است که انتظار وقوع منازعه میان دوستان قدیمی واقع‌بینانه نیست و اگرچه اروپا نمی‌تواند به شرکت‌های بزرگ برای انجام یا عدم انجام کاری فرمان دهد اما درهمان حال می‌تواند شرایطی را فراهم آورد که شرکت‌های متوسط و خرد که البته با حجم اقتصادی ایران سازگار هستند، احساس امنیت کنند و بازار ایران را ترک نکنند. این همان چیزی است که با همه خطرات و صدمات احتمالی پیش‌رو، سبب استوار نگه داشتن اقتصاد ایران و عبور تهران از بحران می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
نیروهای خارجی باید از سوریه خارج شوند پیگیری وضعیت خانه و باغ دکتر مصدق به مناسبت سالروز تولدش؛ آزادی فلسطین سنت الهی است آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند دلار زدایی از اقتصاد ایران ترس پیونگ‌یانگ از تکرار سناریوی لیبی سناریوهای آینده بورس ثبت رکورد جدید گران‌ترین خانه‌های تهران در زمستان 96 به روایت مرکز آمار؛ رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران: ملت غرغروی ایران! دن‌کیشوت‌های حزبی! راهکاری برای عبور تهران از بحران استراتژی توسعه صنعتی پس از سه سال هنوز در خواب است توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ زمزمه‌های توتال برای خروج از پارس‌جنوبی؛ اختلالات به نوبت: بی‌اطلاعی از جزییات قرارداد توتال انتخابات عراق و برآیندهای داخلی و خارجی بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی